Què és el protocol MIDI?

Aquest més el MIDI fa anys i és mereix tenir un cert reconeixement després de tants anys en el món de la producció i creació d’àudio. Moltes vegades quan estem treballant en el món audiovisual, sense voler, donem més importància a com es veu la imatge que no pas al so. La veritat sigui dita, sense un bon àudio per molt bo que sigui un projecte audiovisual, al final, la peça sembla incompleta o mal acabada.

El MIDI és un concepte associat a la música digital. És un protocol estàndard adaptat d’aparells electrònics d’àudio, vídeo i música pels fabricants. Aquest protocol permet als ordinadors, seqüenciadors i altres dispositius musicals electrònics comunicar-se i compartir informació per generar un so. El sistema MIDI no transmet senyals d’àudio sinó dades, instruccions numèriques.

Però primer comencem pel principi, d’on apareix el terme MIDI?

Els sintetitzadors analògics van exigir als musics més prestacions pels seus aparells. Però amb els sintetitzadors digitals va aparèixer un problema de compatibilitat entre els sistemes de cada fabricant. Llavors, com sempre, cada nou pas a l’evolució de la tecnologia implica un nou llenguatge. En aquell moment va aparèixer el MIDI. Inicialment va ser dirigit a Audio Engineering Society per Dave Smith, president de la companyia de Sequential Circuits al 1981.  Al 1983 va ser publicada la primera especificació MIDI.

Com funciona i quins són els seus elements?untitled

En aquesta imatge podem veure quins són els elements del protocol MIDI i com estan connectats.

Com tot el que està relacionat amb la tecnologia el protocol MIDI té unes especificacions de hardware i software.

El software MIDI està format bits. La transmissió de dades una darrere l’altre forma una sèrie de bits. Però els transmet de manera asincrònica, de manera que el receptor mai sap quan serà el final, fins que no hi hagi un canvi que marqui l’inici d’un nou missatge, aquest primer bit és sempre e el mateix i per això es anomenat, bit d’inici. En MIDI la entrada es troba en un estat alt i per això el bit d’inici és un 0. Per altra part, el bit de sortida és sempre 1 i serveix per donar temps a l’aparell a decidir que fer amb totes aquestes dades que ha rebut. La velocitat de transmissió és de 31.250 bits per segon. Hi ha 2 tipus de bits. Els bits d’estat i els d’informació. La diferencia entre els dos es troba al primer bit.

Els missatges són les instruccions que s’intercanvien els aparells i són compatibles amb MIDI. Conceptes que formen part de l’àudio com el to, la intensitat, el timbre, etc. també són una part molt important del protocol. Perquè hi ha missatge de nota, de programa, de control, de modulació, entre d’altres. Tots els aparells connectats a una cadena MIDI reben tots els missatges des del controlador, i per això hi ha el canal, per diferenciar cada un dels instruments. El MIDI estableix 16 canals, però no hi ha connexions separades. Un altre característica molt important del MIDI són els modes. Els modes monofònics són anomenats “omni on” ja que la informació del canal està desactivada, només un instrument. El mode polifònic, anomenat “omni off” si tenen canal i fan servir més d’un instrument.

Després de tota aquest text amb qüestions tècniques sobre el MIDI parlem sobre el hardware, els aparells que poden classificar MIDI. Podem dir que hi ha tres grans categories:

1.  Els controladors, són els encarregats de generar el missatge MIDI. El més comú és el piano, ja que també és el més utilitzat per composar. Però avui dia hi ha molts instruments amb capacitat de transmissió MIDI. També amb els nous   aparells tècnologics, com ara l’ipad utilitzen el sistema MIDI (video).

Enregistrament d’una peça musical amb el protocol MIDI.

2. Les unitats generadores de so o mòduls de so, transformen els missatges MIDI a senyals de so.

3. Els seqüenciadors, aparells que enregistren, reprodueixen o editen missatges MIDI.

Hi ha tres tipus de connexions necessàries perquè dos aparells es puguin comunicar.

–       MIDI IN, entrada de dades d’altres dispositius.

–       MIDI OUT, sortida de dades produïdes per l’aparell.

–       MIDI THRU, surt una còpia de dades del MIDI IN sense afegir el que produeix el dispositiu, amplifica i fa de repetidor.

midi_ports_and_cable

Connexions MIDI.

Sabent tot el que sabem ara del protocol MIDI podem parlar de les aplicacions que té. És una eina d’aplicacions interactives de música o videojocs, també és molt important la mida del arxiu, agilitza una edició ràpida, és una eina de composició i ajuda a crear nous estils musicals, com l’electrònica. Ara per ara el protocol MIDI té un fort competidor, l’OSC (OpenSound Control), que amb moltes probabilitats desbancarà al MIDI. Aquest protocol sorgit de l’evolució de la tecnologia informàtica i musical. Ha afavorit la creació de nous estils musicals, ha permès millorar la manera de crear, comunicar-se i compartir arxius d’àudio. Però en 30 anys el protocol no ha tingut canvis importants en el seu sistema i la falta de canvi i de millores li està passant factura a un sistema que ja queda antic quan parlem del so digital.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s