Soundbooth vs Pro tools

Introducció

Soundbooth o Pro tools? Aquesta és una pregunta que se’m plantejava abans de començar l’edició d’alguna peça d’àudio com podria ser la sonorització que hem dut a terme aquests últims quatre mesos.

En aquesta entrada vull aprofundir una mica en el coneixement de les eines que emprem a l’hora d’editar àudio. Per fer-ho em centraré en l’Adobe Soundbooth i el Pro tools del desenvolupador Avid. L’objectiu que vull aconseguir és descobrir les virtuts i mancances que tenen ambdós per tal de poder fer una tria amb arguments de quin software ens convé més en cada cas.

Comparativa

Aquest enllaç us redirigeix a una pàgina on podreu trobar una comparativa esquemàtica on ràpidament podreu comparar ambdós programes i les seves especifiacions tècniques:

http://sound-editing-software.findthebest.com/compare/1-53/Adobe-Soundbooth-vs-Pro-Tools-10

Tot i que havent donat un cop d’ull a aquest enllaç ja coneixem molt millor el Sb i el Pt, passo a fer-ne una petita síntesis.

Soundbooth

En la seva concepció, el Sb estava pensat per ser una eina d’edició d’àudio a nivell bàsic, una versió simplificada de l’editor professional Adobe Audition. El canvi del Soundbooth per l’Audition als packs d’Adobe no va agradar gens als seus usuaris més experts, cosa que reflexa aquesta crítica:

Després d’aparèixer en els packs d’Adobe CS3, CS4 i CS5, Soundbooth ha desaparegut a partir del CS5.5 on Adobe passa a centrar-se de nou amb l’Audition.

Aquí teniu un enllaç d’on podreu aconseguir el software desenvolupat per Adobe:

http://www.adobe.com/es/products/soundbooth/

I per aquells que us interessi començar a treballar amb Sb o millorar els vostres coneixements sobre el programa i les seves capacitats, aquí teniu un tutorial molt extens:

Pro tools

Es tracte d’una estació de treball d’àudio digital, una plataforma de gravació, edició i mescla multipista d’àudio i MIDI. S’empra a nivell professional i es considera que és l’estàndard. Avid també desenvolupa hardware d’àudio de gran qualitat la qual cosa fa que l’utilització del seu software amb un hardware pensat per la mateixa companyia doni uns resultats òptims. Aquesta avantatge també era el seu punt feble en edicions anteriors, se li criticava que Pro tools només funcionava amb un hardware concret. Tanmateix van modificar aquest defecte a partir de la versió 7 i ara ja admet qualsevol hardware que disposi del driver ASIO o CORE AUDIO. Si tenim dubtes de si el nostre ordinador és compatible, podem aclarir-ho a la pàgina web d’Avid.

Per aquells que estigueu interessats a provar el Pro tools, en aquest enllaç hi trobareu la versió del software d’Avid perparada per descarregar-la:

http://www.avid.com/US/products/family/pro-tools

I aquest és un tutorial molt complet pels qui vulgueu aprofundir en el coneixement d’aquesta eina o pels que tot just comenceu a treballar-hi:

Conclusions

Després d’haver aprofundit en el coneixement d’ambdós programes, crec que no ens podem decantar clarament per un dels dos. Per una banda, un dels grans valors afegits del Pro tools és la possibilitat d’utilitzar el sistema MIDI i la biblioteca d’instruments virtuals. Podria ser que el fet de ser dels primers programes professionals d’edició d’àudio digital hagi ajudat a que Pro tools estigui tan ben valorat i estès. És a dir, es fa servir a nivell professional perquè és un bon software però també per costum. Ara ja hi ha competidors que poden rivalitzar perfectament i alguns usuaris, a nivell particular, inclús prefereixen.

Podríem dir que el Soundbooth és més per edició ràpida. Una gran virtut que té és que, si estem treballant amb Premier o After effects, al pertànyer al mateix pack d’Adobe, el salt de software és molt senzill i no dóna cap problema. Un altre punt a favor que té és el preu, segurament un dels factors determinants a l’hora d’entendre perquè els usuaris no professionals prefereixen aquest software abans que el Pro tools.

Una consideració que val la penaremarcar és que pels que han treballat habitualment amb un editor multipista, no els és difícil adaptar-se al canvi d’un a l’altre software. Per tant, encoratjo a que cadascú provi ambdós programes i es formi el seu propi criteri i utilitzi el que millor s’adapti a les seves necessitats. Deixo el següent enllaç d’una entrada d’un blog, que recomano a tot aquell que li interessi l’edició de so, que parla del Pro tools i l’Audition i ens ofereix una sèrie de links molt útils.

http://benztownbranding.wordpress.com/2011/11/03/useful-links-the-best-of-both-worlds-protools-and-audition-on-the-www/

Per últim i per si a algú no li acaben de fer els dos programes que he comentat, aquí teniu l’enllaç a una pàgina d’on podeu descarregar altres editors d’àudio com l’Audacity, el Vegas o el Sound forge entre d’altres:

http://www.softonic.com/s/programa-edicion-audio

Webgrafia

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s